*
****************
**************

REGIE:
Pan Nalin

*********

*********


India / 2002 / 102 min.
*********


Verdeler:
ABC Distribution

Het behandelen van mensen en niet van ziektes

De Indiaas-Franse scenarist-regisseur Pal Nalin startte zijn filmcarriŤre als producent en werkte mee aan onder andere Raja Kosa's Dance of the Wind. Daarna realiseerde hij een aantal korte films en video's. Bekendheid verwierf hij met Samsara (2002), een wondermooie spirituele film over een boeddhistische monnik die moet kiezen tussen de wereld en de onthechting. Ayurveda/Art of Being is zijn eerste lange documentaire.

De openingsscŤne van Ayurveda toont een oogverblindend zonnebloemveld. Een man plukt er planten die dienst doen als basisproducten voor de praktijk van de Ayurvedische & Siddha artsen of vaidya's. Daarna wordt de kijker meegenomen in de wonderlijke wereld van de oudste holistische geneeskunde ter wereld. Vaidya's behandelen hun patiŽnten met natuurlijke grondstoffen zoals kruiden, boomschors, leem, ertsen, oliŽn en mineralen. Volgens de leer van de Ayurveda (letterlijk: de wetenschap van het leven), overgeleverd van generatie op generatie en neergepend in de Oepanisjada (=Indische geschriften), bestaat alles uit de vijf natuurelementen aarde, vuur, lucht, water en ruimte. Deze manifesteren zich in het menselijk lichaam als de drie dosha's: vata (ruimte en lucht als het principe van beweging), pitta (vuur en water als het principe van transformatie) en kapha (aarde en water als vormende elementen). Samen vormen ze de Tridosha, de drie bio-energieŽn. Een goede gezondheid vereist dus een goed evenwicht tussen de drie dosha's.

Nalins reis omvat vijftienduizend kilometer, langs rustgevende landschappen, dwars door India, Griekenland en de Verenigde Staten. Aan het woord komen experts, patiŽnten en verschillende vaidya's. De filmmaker treft hen in hun kabinet, in het ziekenhuis, in een holistisch gezondheidscentrum en een centrum voor het behoud van planten en kruiden. Op een nederige maar daarom niet minder overtuigende manier vertellen ze hoe het moderne leven zijn oorsprong heeft in de 35 eeuwen oude geneeskunde. Yoga, het gebruik van natuurlijke ingrediŽnten voor schoonheidsproducten zoals groene modder en de aanwending van homeopathie en acupunctuur zijn er enkele voorbeelden van.

In Ayurveda stelt Palin zich niet op als een kritisch filmer maar als iemand die respect betoont voor deze aloude geneeskunde die doorheen de jaren niet altijd even moeiteloos wist stand te houden. Toen de Britse overheerser, omwille van de zo machtige Ayrveda-kennis, veel Marma-artsen arresteerde en zelfs hun handen en vingers werden afgehakt, stierf die kennis vrijwel uit. Samen met de koning van Kerala, ontwikkelden ze de wetenschap in het geheim. Verder wordt getoond hoe de verspreiding van ayurveda in het westen door de nog steeds stijgende new age-rage een steeds grotere vorm aanneemt. Interessant zijn onder meer de therapieŽn zoals een poliopatiŽntje dat in een ton met zand wordt onderbedolven, boomschors als remedie tegen bloedkanker, kanker die bestreden wordt met een mengsel van honing en warm water, het volgen van lachcursussen om emotionele rust te bereiken,Ö Ook diagnoses, afgeleid uit de nagelstructuur, het oogiris of een modderscan, zijn niet alledaags en roepen vragen op.

Nalins Ayrveda, begint en sluit af met het zonnebloemlandschap dat schitterend in beeld wordt gebracht door Serge Guez. Onmiddellijk daarna verschijnt de boodschap:Hoop is de natuurlijke drijfveer om te overlevenÖ opdat we de natuur zelf ontdekken. Deze stemt tot zelfreflectie.

Het geheel wordt ondersteund door de muziek, passend in het new age-rek, van de Fransman Cyril Morin. Eerder werkte hij samen met Nalin voor Kharjuraho (korte film) en Samsara. Verantwoordelijk is hij voor de orkestratie van het lied Paradise uit het laatste album van Madonna.

Wie gelooft in de traditionele Indiase manier van genezen mag Ayrveda beslist niet aan zich laten voorbijgaan. Anderen zullen er alleen een sceptisch en onvoldaan gevoel aan overhouden!

Linda Crivits