****************



Affiche FIRE


Deepa Mehta


Carl Theodor Dreyer


Carl Theodor Dreyer

17de Festival van de holebifilm Brussel

FIRE

De Indiase maar in Canada werkende regisseur/scenarist Deepa Mehta (Earth) situeert Fire in het hedendaagse India, in New Delhi. Sinds vele jaren ondergaat deze bruisende stad ingrijpende veranderingen. De traditionele waarden worden met de voeten getreden en maken plaats voor moderne opvattingen. Zo ijvert de jeugd voor vrijheid en lijkt aan de ondergeschiktheid van de vrouw een einde te komen. De rol van de man, symbool van wijsheid en kracht, alsook familiebanden komen in het gedrang.

Tegen deze achtergrond portretteert Deepa Mehta een Indiase familie. Alles draait rond Radha, 'gearrangeerd' gehuwd met de restauranthouder Ashok die elk seksueel contact uit de weg gaat. Niet alleen houdt Radha het restaurant draaiende maar verzorgt ze ook haar oude schoonmoeder Biji, haar zwager Jatin en zijn kersverse vrouw Sita. Radha voelt zich als herboren met de komst en de hulp van de vrijgevochten Sita. Naarmate de tijd vordert ontdekken beide aan hun lot overgelaten vrouwen dat hun situatie niet rooskleurig is. Ze zoeken steun bij elkaar en worden op elkaar verliefd.

In IndiŽ zorgde deze knappe, hoopvolle maar tevens moedige film, badend in de kleuren van de Indiase vlag: oranje, wit en groen, voor een schandaal.

:::>>>Fire, lekker warm<<<:::

MICHAEL

Carl Theodor Dreyer is vooral beroemd om zijn alomgeprezen La Passion de Jeanne d'Arc, een intense film vol schitterende close-ups. Hij heeft echter nog wel meer films waar hij best trots op mag zijn. Op het homo- en lesbiennefilmfestival is dit jaar nogal wat aandacht voor de geschiedenis van de homoseksuele film en daarom mocht ook Dreyers Michael uit 1924 niet ontbreken.

De Deense regisseur Dreyer groeide op in tal van pleeggezinnen en kwam eerst aan de bak als journalist en daarna als scriptschrijver. Zijn eerste werk als regisseur vertoont veel invloeden van Griffith. Pas vanaf de vroege jaren '20 vindt hij meer zijn eigen stem. Naast de reeds vermelde films is vooral zijn Vampyr een klassieker. Vanaf de jaren '30 kreeg de sterk perfectionistische Dreyer het steeds moeilijker om zijn films te financieren.

Michael werd ingeleid door de organisator van het filmfestival te Rijsel. Hij wees er terecht op dat de homoseksuele toespelingen in de film eerder onderhuids en heel subtiel zijn. Een ongecompliceerde homoseksuele relatie werd in de jaren '20 niet zomaar op het witte doek getoond. In deze film gaat het namelijk om de bijzondere band tussen een leermeester en zijn pupil. De leraar die zijn leerling initieert in de liefde, is een oud thema dat zelfs al geregeld opdook bij de antieke Grieken. Michael spruit voort uit deze traditie.

Blijkbaar diende de organisatie van het Belgische homo- en lesbiennefilmfestival nogal wat heksentoeren uit te halen om een kopij van Michael te verkrijgen. Wat we uiteindelijk te zien kregen was een zeer goed bewaarde kopij met Duitse tussentitels. Wie gewend is stille films te bekijken in het filmmuseum van Brussel of Antwerpen diende nu wel even te wennen aan de stilte. Geen pianomuziek voor deze klassieker uit 1924Ö

Michael is eigenlijk een remake van een andere stille film uit 1916, Vingarne (The Wings is de gebruikelijke Engelse titel) van Mauritz Stiller. Het scenario is gebaseerd op een boek van Herman Bong. Beide films vertellen het verhaal van de gecompliceerde relatie tussen Michael en zijn leraar, de kunstschilder Claude Zoret. Zoret heeft Michael geadopteerd als zijn zoon maar koestert duidelijk ook seksuele verlangens voor hem. Wanneer Michael een relatie begint met ťťn van Zorets modellen, prinses Zamikow, lijkt dit niet meer dan een list om Zoret jaloers te maken.

Net als in Dreyers andere films krijgen we hier een indringende, psychologische studie. Toch is de toon van de film veel lichtvoetiger dan bijvoorbeeld Jeanne d'Arc, waarin het hoofdpersonage verscheurd wordt door religieuze dilemma's. Een aantal randpersonages, zoals de journalist die een verslag schrijft over Zorets leven, zorgen zelfs voor een komische noot. De vertolkingen zijn sterk. Zoret wordt passioneel vertolkt door Benjamin Christensen. Walter Slezak omgeeft zijn 'Michael' met veel mysterie, hij lijkt wel een pelliculeversie van Dorian Gray.

Michael werd opgenomen in Duitsland en dat merk je wel aan de expressionistische toetsen die de film meekreeg van cinematograaf, Karl Freund, vooral bekend om zijn werk bij Fritz Lang. Als je de kans krijgt deze film eens mee te pikken, moet je het zeker doen. Het is een pareltje.

:::>>>Meer over Carl Theodor Dreyer (1)<<<:::

:::>>>Meer over Carl Theodor Dreyer (2)<<<:::

Kom regelmatig terug voor vers festivalnieuws!

:::>>>Vorig holebi-filmfestivalnieuws<<<:::

:::>>>OfficiŽle site festival<<<:::

:::>>>Terug naar filmsalon.be<<<:::

Kom regelmatig terug voor vers festivalnieuws!

:::>>>OfficiŽle site festival<<<:::

:::>>>Terug naar filmsalon.be<<<:::