Homepage filmsalon
****************
PENELOPE CRUZ

The Spanish Enchantress - haar voornaam Penelope dankt ze aan het gelijknamige lied van Joan Manuel Serrat - werd geboren in Madrid op 28 april 1974 als dochter van een kleinhandelaar en een kapster (op dezelfde dag is ook Jessica Alba jarig). Middelbare school liet ze voor wat het waard was en ze legde zich toe op haar passie: dans. Negen jaar bracht ze door in het Spaans Nationaal Conservatorium om de knepen van het klassieke ballet onder de knie te krijgen gevolgd door drie jaar Spaans ballet terwijl ze ook nog jazzdans en andere cursussen volgde. Later ging ze naar de Christina Rota theaterschool. Op 15-jarige leeftijd nam ze deel aan een talentenjacht en het agentschap verkoos haar boven 300 andere kandidaten. Het leverde contracten op in verscheidene Spaanse televisieseries en muziekvideo's die de weg plaveiden naar een carričre als actrice.

Haar debuutfilm viel meteen op. Jamón, Jamón (met o.a. Javier Bardem) was een satirische komedie die bovendien erotisch geladen was, en dat levert altijd volk op. Recensenten waren meteen gecharmeerd door haar natuurlijke schoonheid. Er volgde een tv-filmpje met Timothy Dalton, Framed van Geoffrey Sax ( White Noise), maar haar derde film Belle Epoque was meteen goed voor een Oscar voor beste buitenlandse film (om van andere awards nog te zwijgen, o.a. negen Goyas ofte Spaanse oscars). Cruz zelf werd ook gelauwerd, niet alleen omwille van haar uitstraling (ze liet trouwens meer zien dan in Jamón, Jamón) maar ook door haar overtuigende prestatie. In Spanje werd ze een nationale trots en verscheen meerdere malen per jaar in een film. In 1997 neemt haar carričre een uitgebreidere wending dankzij Pedro Almodóvar die haar opneemt in Carne Trémula (weer samen met Javier Bardem) en de poort opent naar een internationale doorbraak, zeker omdat ze in dat jaar ook te zien is in Abre Los Ojos van die andere Spaanse topregisseur Alejandro Amenábar die acht Goyas binnenrijfde. Zijzelf echter had er nog geen op de schouwsteen staan wat echter een jaar later veranderd met La Nińa De Tus Ojos. Hetzelfde jaar waarin ze internationaal te zien is in The Hi-Lo Country van Stephen Frears naast Woody Harrelson en Patricia Arquette (het salaris dat ze bij deze film verdiende, schonk ze trouwens aan het Moeder Teresa Kinderfonds in Calcutta nadat ze daar een week doorbracht als vrijwilliger; met andere Spaanse mediamensen richt ze de NGO Sabera Foundation op die huizen, scholen en ziekenhuizen bouwt in Calcutta voor daklozen die lijden aan tuberculose). Haar roots laat ze echter niet achter zich en in 1999 speelt ze in Almodóvar's nieuwste Todo Sobre Mi Madre, alweer een film die de Oscar binnenrijft voor beste buitenlandse film. Van haar roots gesproken. In datzelfde jaar speelt ze de hoofdrol in Volavérunt van Bigas Luna, de regisseur waar alles bij is begonnen (Jamón, Jamón).

Echter, het buitenland heeft haar leren kennen en ze is meteen een hot item. Na de peperfilm Woman On Top neemt Billy Bob Thornton haar op in All The Pretty Horses (waarna ze vegetariër wordt), Ted Demme in Blow, John Madden in Captain Corelli's Mandolin en Cameron Crowe in Vanilla Sky (de Amerikaanse bewerking van Abre Los Ojos). De laatste film betekent tevens een kantelmoment. Haar acteerprestaties komen niet meer op de eerste plaats maar de roddelpers schenkt hun volledige aandacht aan de romance tussen Cruz en Cruise Tom. Tijdens deze woordspelige romance sputtert de carričre van Cruz. Waking Up In Reno, Masked And Anonymous en Fanfan La Tulipe worden maar zwak onthaald. Met Gothika gaat het terug wat de goede richting uit en sinds haar breuk met Cruise weet ze meteen te scoren met Non Ti Muovere (waarvoor ze Italiaans leert) dat haar een Goyanominatie oplevert. Voorzichtig probeert ze terug in de States naam als actrice te maken via Head In The Clouds en Noel. Vorig jaar stond het luchtig avonturenfilmpje Sahara op het programma terwijl ze dit jaar aan de zijde stond van haar goede vriendin Salma Hayek in Bandidas. Twee commerciële films die niet direct in kwaliteit uitblinken wat echter verandert in 2006 wanneer ze te zien zal zijn in Chromophobia en de nieuwe van Almodóvar, Volver. Voorts staan ook nog producties als The Good Night, The Loop (alweer met Matthew McConaughey vanuit Sahara) en Manolete in de steigers waaruit zoals gans haar filmbiografie blijkt dat ze naast Hollywoodse moneyproducties haar Spaanse kwaliteitroots niet vergeet.

Filmbesprekingen op filmsalon

Bandidas
Gothika
Fan Fan La Tulipe
Abre Los Ojos