Homepage filmsalon
****************
RIE RASMUSSEN

De snoepers onder jullie die regelmatig de catalogus van Victoria's Secret bezoeken en er misschien uit bestellen, wie weet, zullen haar wel herkennen. Rie Rasmussen is immers een Victoria's Secret model die haar echte doorbraak in de mode kende als sexy supermodel tijdens de Lingerie Fashion Show van het genoemde merk in 2001. Voorheen deed ze ook wel wat modelwerk nadat ze op vijftienjarige leeftijd tijdens een trip in New York met haar vader werd aangesproken door een scout met de vraag of ze interesse had in modelwerk. Ze accepteerde maar was vooral nog bezig met zichzelf te ontdekken. Wil je haar nu echter op de catwalk krijgen, moet je daar al snel een 12.000 dollar voor kunnen neertellen. Bovendien is ze tevens het wereldvermaarde gezicht van Gucci waar haar jaarcontract volgens officieuze bronnen 2 miljoen dollar zou zijn. Niet slecht dus voor het op Valentijnsdag geboren Deense model. Sinds die dag in 1978 in Kopenhagen is de roodbruinharige met blauwe ogen ondertussen 1,78 meter groot geworden. Haar maten hebben zich ontwikkeld tot 34-24-34, dit kan van belang zijn indien u van plan bent haar iets te kopen uit de catalogus van Victoria's Secret. Rasmussen vertelt dat haar modellenwerk op de catwalk een portrettering is van een karakter, dat het hetzelfde is als acteren.

Nu dat acteerwerk is begonnen in 2002 wanneer ze door Hitchcockbewonderaar Brian De Palma werd gecast in Femme Fatale. Een rol die helemaal niet onopgemerkt voorbij ging. In de openingsscènes mocht ze flaneren op de rode lopers van het Filmfestival van Cannes, enkel gekleed in een gigantisch duur juwelencomplex dat voorwerp zal zijn van de geplande kraak aldaar. Zelden was een opening zo fascinerend, net zoals haar personage. Het mocht dan wel één van haar beste vriendinnen zijn die de Femme Fatale mocht spelen maar in werkelijkheid - wat ook tot uiting komt in de eindscènes wanneer ze ten tonele verschijnt in schaars gekleed legerplunje - was Rasmussen de femme fatale.

De Palma werkte voor haar betoverend. Zelfs wanneer ze geen scènes moest spelen, hing ze nog altijd rond de set om de sfeer op te snuiven en om de kleine grootmeester aan het werk te zien. Het zette haar zelf aan het werk (op zestienjarige leeftijd is ze trouwens naar de filmschool gegaan waar ze leren werken heeft met 35mm camera's, waar ze flirtte met scenario's en wat schoolfilmpjes maakte). In 2004 komt ze op de proppen met twee kortfilms, Il Vestito en Thinning The Herd, waarvan de laatste werd opgenomen in de nominaties voor de gouden palm voor beste kortfilm in Cannes (waar ook Flatlife van Jonas Geirnaert in zat). De film werd geproduceerd door Europa Corp. waar Luc Besson één van de grote namen is. Hij castte haar in een lang op te wachten nieuw project van hem waar hij uiterst geheimzinnig over deed: Angel-A. Er zijn hevige tegenstanders van de film, ikzelf ben er veel milder voor, kon hem zelfs appreciëren, maar wat de film zeker duidelijk maakt is dat Rie Rasmussen perfect is als engel.

Filmbesprekingen op filmsalon

Femme Fatale
Angel-A